اخبار
۱۴۰۱/۰۱/۲۳          ‍ ‍ ‍ بیانیه هیات داوران سومین جشنواره رسانه نگاران انقلاب استان آذربایجان‌غربی
بسمه تعالی 

انقلاب اسلامی نماد مطالبه گری و فریاد حقطلبی ملتی بود که تمام مرزهای سیاسی و فرهنگی خاورمیانه و جهان را درنوردید و تبدیل به الگویی برای رهایی و خیزش علیه امپریالیسم و سلطه نظام جهانی دوقطبی آن دوران شد. در چنین جامعه‌ای که مولود این انقلاب فرهنگی و بزرگ قرن گذشته است رسانه‌ها به‌عنوان وجدان بیدار مردم و افکار عمومی در نقد و نظارت بر امور و فعالیت‌ها، اطلاع‌رسانی صادقانه از پیروزیها و شکست ها و زمینه‌سازی برای ایجاد همدلی، همبستگی، نظارت و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی، همواره باید پیشگام و پرچمدار بوده و بمانند.

پرونده سومین جشنواره رسانه نگاران انقلاب اسلامی در شرایطی بسته می‌شود که بارقه‌های پررنگ امید و انگیزه برای پیمودن راه پیچ وخم پیش روی رسانه‌های جمعی بيش از پیش نمایان شده است، در این راه اما آنچه نباید مورد غفلت قرار گیرد، مسئولیت اجتماعی روزنامه‌نگاران است که به آنها گوشزد می‌کند در هر شرایطی باید براساس وجدان و اصول حرفهای و اخلاقی و بر مدار مفاهمه، مُدارا، اخلاق، احترام متقابل و به رسمیت شناختن حقوق انسانی و شهروندی حرکت کنند.

هیئت داوران با قدردانی از مشارکت وسیع اهالی محترم رسانه آذربایجانغربی در ارسال 111 اثر مکتوب و چندرسانه خویش به دبیرخانه این جشنواره و با تأکید بر فعال‌سازی ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف برکات و آثار انقلاب اسلامی، ارزیابی کلی خود را درباره آثار برتر در بخش‌های مقاله و یادداشت، گزارش، عکس خبری و اینفوگرافی به این شرح اعلام میکند.

هیئت داوران پس از بررسی آثار راهیافته به مرحله نهایی، بر این باورند که میانگین سطح کیفی آثار در برخی بخشها قابل‌توجه است و برآیند آنها بیانگر بضاعت بسیار خوب رسانه‌ها در این استان است، مشروط بر آنکه رسانه نگاران برای ایفای نقش مؤثرتر همواره در اندیشه ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای و بهره‌گیری از آموزش‌های کاربردی باشند.

بررسی آثار نشان می‌دهد که در بخش‌های مقاله و یادداشت و گزارش آثار چشمگیر و امیدوارکننده به دبیرخانه ارسال‌شده و در دو بخش عکس و اینفوگرافی نیز به‌رغم تعداد کم آثار ارسالی، اما درمجموع سطح کیفی آثار شایسته تقدیر است.

هیات داوران توصیه می‌کنند رسانه‌نگاران استان، از کارهایی با مضمون تکراری و نخ نما شده دوری کنند؛ به‌خصوص در زمینه‌ی انتخاب سوژه.امید آن داریم در جشنواره‌های بعدی رسانه نگاران محترم آثاری را به بخش داوری ارسال نمایند که تناسب موضوعی و محتوایی با محورها و سرفصلهای جشنواره داشته باشد.

گرچه یادداشتها و مقالات خوبی به جشنواره ارسال و تا حدودی از طولانی نویسی و کلیشه نگاری اجتناب شده است اما بجاست تلاش بیشتری برای رعایت قواعد ادبی و روزنامه‌نگاری در محتوا و ساختار اینگونه آثار از
سوی رسانه‌نگاران استان صورت پذیرد.

در بخش عکس و اینفوگرافی و با توجه به جایگاه عناصر بصری در روزنامه‌نگاری نوین و اقبال مردم به این شیوه اطلاع‌رسانی متأسفانه آثار کمی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که هیئت داوران با تأکید بر گسترش زاویه دید و نگاه خلاقانه و رعایت اصول حرفهای اقدام به انتخاب آثار برتر کرد، هرچند که با توجه به توانمندیهای موجود در میانه عکاسان خبری و گرافیست های رسانه ای استان انتظار آثار بهتری برای این جشنواره میرفت.از یاد نبریم که در رسانه‌های امروز شکل و محتوا، عناصری تفکیک ناپذیر و مکمل اند.

شاید بتوان نقطه قوت آثار ارسالی این دوره را در گزارش رسانه‌ای دید که انتخاب سوژه‌های مناسب و تیتر زنی، پرورش سوژه و رعایت اصول و مبانی گزارش نویسی از نقاط قوت سومین جشنواره رسانه نگاران انقلاب از دید
هیات داوران است.نه عزیزانی که در این رقابت امتیازی به دست آورده‌اند در کار حرفه‌ای یگانه اند و نه آنان که به این امتیاز نرسیده‌اند. رسانه نگاری حرفۀ غرور یا سرخوردگی نیست. این میدان فراختر و ژرفتر از یک رقابت است.
هیئت داوران جشنواره سوم اعلام می‌دارد؛ کوشیده است در همه مسیر داوری تا امروز که روز قدردانی از رسانه نگاران است به مسئولیت اجتماعی و اخلاقی خویش در قضاوتی عادلانه پایبند باشند، هرچند که بر این داوری هم میشود نقدی روا داشت، اما تلاش ما این بوده که تا جای امکان درست و منطبق با اصول حرفهای داوری کنیم، درنهایت قاب جشنواره سوم را با این امید به دیوار حافظه می آویزیم که نقطه عظیمی باشد به‌سوی فردایی بهتر و روزهایی پررونق تر برای مطبوعات.

هیات داوران جشنواره سوم رسانه نگاران 
انقلاب اسلامی در آذربایجان‌غربی 

🔹دکتر یوسف پیربوداقی
🔹دکتر شفیع بهرامیان 
🔹امید سیاح
🔹نوید عزیزی

خانه مطبوعات و رسانه‌های
 آذربایجان غربی

دیدنی های آذربایجان غربی
میدان انقلاب ارومیه
قره کلیسای چالدران
مزار شمس تبریزی خوی
تپه حسنلو
پیست اسکی خوشاکوی ارومیه
باغچه جوق ماکو
غار سهولان مهاباد
پل هوایی قطور خوی
مسجد جامع ارومیه

تبلیغات
 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا